Wat is een slimme vuilnisbak? Welke functie kan die vervullen in onze openbare ruimte?" 
Op deze vragen trachten we bij TEN een antwoord te vinden aan de hand van een co-creatie proces waarin we in een 6-tal workshops 4 stappen doorlopen: 

  1. Capturing the needs, stakeholder definition & process user touchpoints.
  2. Idee generatie workshop voor ‘Slim Management’, ‘Slim Gedrag’& ‘Slim Object’.
  3. Morfologische kaart van deeloplossingen & Concept Trade.
  4. Opportunity sheet + development roadmap.

De eerste workshop vond plaats op 13 november waarbij reeds heel wat ideeën over ‘Wat is een slimme vuilnisbak’ uit de bus gekomen zijn. Om een idee te geven over onze denkwijze binnen dergelijke workshop, geven we hieronder 3 voorbeeldjes mee:

  1. Slim management
    Het ophalen van afval gebeurt nu nog vaak volgens vaste patronen. Vuilnisbakken in kaart brengen, het gebruik ervan monitoren en proactief bijsturen kan leiden tot een hogere efficiëntie. Het doel is immers niet om méér vuilnisbakken te plaatsen, maar wel minder en beter.
     
  2. Slim object
    Een vindbare en zichtbare vuilnisbak die gescheiden afvalbeheer toelaat, dat is de basis.  Maar er zijn vast nog functies die we kunnen integreren. Denk maar aan openbare verlichting, interactieve signalisatie, sensorendieomgevingskenmerken(luchtvochtigheid, luchtkwaliteit, temperatuur...) meten, het automatisch samendrukken van het afval... En waarom zou de vuilnisbak geen zitbank kunnen worden?
     
  3. Slim gedrag
    We denken in het traject ook na over het gedrag dat we willen veranderen bij de gebruikers.

Het is duidelijk, met onze TENmethodologie, tools en kennis ter zake hebben we er alle vertrouwen in dat het ontwerp van deze vuilnisbak niet alleen slim zal zijn maar ook to the point, human centered en technisch weldoordacht. En zo nemen we bij TEN elk project, hoe groot of klein het mag zijn, in handen. Met onze methodologie gaan we elke uitdaging aan.

Ontdek hier onze uitgebreide methodologie